מיזוגים ורכישות בתקופת הקורונה

רו”ח עמי בן עיון / D&A CAPITAL

המשבר הכלכלי שפוקד את העולם משפיע באופן ישיר גם על עולם המיזוגים והרכישות.

תחום המיזוגים והרכישות סבל והתאושש גם במשברים פיננסים בעבר אולם המשבר הזה שונה מהותית ממשברים פיננסים שהיו ומזכיר תקופות מלחמה שבה העולם חווה אי וודאות כמעט בכל תחום. יתירה מכך כל הצדדים לעסקאות מנועים מלהיפגש  ומקיימים פגישות באון ליין ומרחוק – מה שמונע קשר אישי שהוא המפתח בבניית אמון בן הצדדים בעסקאות מהסוג הזה.

בנקאים שמייעצים בדרך כלל לחברות על מיזוגים ורכישות, מסייעים כעת לחברות לבנות מבצרי מזומנים כדי לחזק את המאזן כנגד ההשפעה הכספית של משבר הנגיף כאשר הם מנווטים במשבר הכלכלי החמור ביותר מזה עשרות שנים.

פעילות המיזוגים והרכישות צנחה כמעט לאפס. בעלי חברות מיקדו את משאבי הניהול שלהם בניהול המשבר: צמצום כח אדם, צמצום עלויות, בניית תזרים מותאם, בניית אסטרטגיה חדשה לימים שאחרי ימי הקורונה, תחזוקת הלקוחות הקיימים וכד. כל זאת על חשבון חיפוש ובניית עסקאות חדשות.

השפעות המשבר המידיות :

  • עסקאות רבות שהיו בתהליך לפני משבר הקורונה הוקפאו או בוטלו.
  • תעשיות שלמות חוו ירידה חדה בפעילות כמו: תעשיית התיירות, תעופה, נפט וגז. בתעשיות הללו ניתן למצוא הזדמנויות לעסקאות במחירי מציאה.
  • התהליך בעסקאות שלא בוטלו יהיה ארוך יותר וכל שלב בעסקה ייקח הרבה יותר זמן. משלב המו”מ המקדמי, בדיקת הנאותות, מו”מ סופי, ניסוח ההסכמים, אישור הדירקטוריון וכד.
  • שלב בדיקת הנאותות יהיה הרבה יותר מעמיק וארוך בהתחשב בנסיבות החדשות: נזילות, מצבת עובדים, פגיעה במכירות וברווח, עמידה בהתחייבויות, בדיקת סיכונים שמותאמים למשבר ועוד
  • איך להעריך שווי בשעת משבר כלכלי עולמי? שנת 2019 הייתה שנה מצוינת ואי אפשר להעריך חברה לפי העבר כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה.
    שנת 2020 שנה גרועה וגם היא לא אינדיקציה להערכת שווי ריאלית.
    לפי איזה מדדים נוספים יעריכו שווי בגדי לקבל תמונה מציאותית?
  • מימון העסקאות – האם הבנקים יקשיחו את התנאים למימון עסקאות מיזוגים או רכישות?
    האם הקריטריונים החדשים יתאימו רק למעט חברות ?
  • ביטוח עסקאות מיזוגים ורכישות – הרף לביטוח עסקאות יעלה? הפרמיה תעלה?
  • “השפעה שלילית מהותית” – סעיף שמופיע בכל הסכם. האם משבר הקורונה יוכר ככח עליון שלפיו אפשר לבטל עסקאות או לשנות את תנאי ההסכמים בגלל המשבר? הפסיקה בזמן הקצר עד כה הוכיחה את ההפך.
  • חברות רבות ניצלו את הירידה במחיר המניה שלהן לצורך רכישה עצמית ((buy back מהציבור במחיר מופחת. זאת במקום עסקאות חדשות של מיזוגים או רכישות.

נכון לכתיבת שורות אלה, היו מספר ביטולי עסקאות ענק (ביטול רכישת HP ע”י זירוקס וכן ביטול רכישת WEWORK  ע”י סופטבנק ) ואני מניח שנשמע בעתיד הקרוב על ביטולים נוספים.

ההשפעות של משבר הקורונה יתבהרו ככל שהשוק העולמי יתחיל להתאושש.

שוק המיזוגים והרכישות נמצא בשפל אך הוא עתיד להתאושש במהירות ע”י חברות גדולות וקרנות שצברו מזומנים רבים בקופתם לעת משבר מהסוג הזה כפי שנאמר : CASH IS KING

שתפו מאמר זה

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

בואו להכיר ולשמוע על השירותים המקיפים שלנו

דרכים נוספות ליצירת קשר